انواع مراکز خرید

مرکز خرید، پاساژ خرید یا مجتمع خرید همواره مورد توجه عموم مردم در دوران مختلف زمانی بوده است اما اکثریت مردم از وجود انواع مختلفی از مراکز خرید آگاهی ندارند

از این جهت در این مطلب شما را با انواع مراکز خرید را به آشنا می کنیم .

 

انواع مراکز خرید

1- مرکز خرید محلی “Neighborhood center”

این نوع فروشگاهها و مغازه برای دسترسی محلی و راحت  و خرید و مصارف روزانه می باشد حدود نیمی از این نوع مراکز خرید به سوپر مارکتها اختصاص دارد و حدود 3/1 این نوع فروشگاهها داروخانه و فروشگاههای بهداشتی و ارایشی است .

2- مرکز خرید عمومی “Community center”

در این مراکز طیف وسیعتری از کالاها و خدمات نسبت به فروشگاهها و مراکز محله ارائه می شود . از مهمترین فروشگاههای این مراکز می توان به سوپر مارکتها , داروخانه های بزرگ و فروشگاههای ارزان فروشی بزرگ اشاره کرد.این مراکز معمولا بصورت نواری هستند ولی می توانند به اشکال دیگری نیز باشند .

3- مرکز خرید منطقه ای “Regional center”

این مراکز کالاها و خدمات عمومی در حوزه های مختلف ارائه می کنند (بخصوص پوشاک).فروشگاههای تخصص مد ,فروشگاههای ارزان فروشی و فروشگاههای عمده فروشی از جمله مواردی است که در این مراکز وجود دارند . محوطه این مراکز با فروشگاهها محصور شده و این فروشگاهها بوسیله یک راهرو به هم متصل هستند .معمولا این فروشگاهها داردی پارکینگ سرپوشیده نیز هستند .

4مرکز خرید منطقه ای بزرگ “Superregional center”

 این  مراکز بسیار شبیه مراکز خرید منطقه ای هستند و تفاوت آنها در مساحت بیشتر و تنوع کالا و خدمات بیشتر می باشد .

5- مرکز خرید تخصصی / مرکز خرید مد”Fashion/Specialty center”

به طور عمده از مغازه های مجلل پوشاک، بوتیک ها و مغازه های صنایع دستی  ,کالاهای کمیاب  که کالاها و خدما ت رابا کیفیت و قیمت بالا به مشتریان ارائه می کنند, تشکیل شده اند . در برخی از این مراکز رستوران و مراکز تفریح و سرگرمی نیز وجود دارد. این مراکز دارای دکوراسیون زیبایی بوده و طراحی و دکوراسیون مدرن آنها از مشخصه های عمده این مراکز می باشد .

6- مرکز خرید عظیم “Power center”

این مراکز شامل فروشگاهها و ارزان فروشی ها و عمده فروشی های برخی از کالاهاست . در این نوع مراکز عمدتا فروشگاهها و مغازه های کوچک یافت نمی شود .

7- مرکز خرید جشنواره‌ای/ موضوعی “Theme/festival center”

در این مراکز یک نوع وحدت خاص در طراحی و دکوراسیون مغازه ها و فروشگاهها وجود دارد .در برخی موارد حتی کالاها و خدماتی که در این فروشگاهها ارائه می شود نیز یکسان و هماهنگ می باشد . اصولا این نوع مراکز در جذب توریست فعال هستند و همچنین دارای رستوران و مراکز تفریحی نیز می باشند .این مراکز عمدتا در حومه شهر بوده در برخی موارد دارای ساختمانهایی با بنای تاریخی می باشند .

8- مرکز فروش مستقیم، یا مرکز خرید بی‌واسطه “Outlet center”

معمولا در مناطق گردشگری و روستایی واقع شده اند . معمولا این مراکز متعلق به کارخانه های سازنده کالا بوده و اجناس را با قیمت پایین تر به مشتری عرضه می کنند . اصولا بصورت نواری شکل بوده و ممکن است در مکانهای سرپوشیده و یا باز قرار داشته باشند .

 

logo